Wednesday, July 12, 2017

North Bali & Java

....en toen waren ze nog met 6!!!
Hieronder een verslag van de avonturen die we samen met onze ouders beleefden in Noord-Bali en Java.
We reden van Canggu naar Lovina met een kleine tussenstop aan een meer waar vooral de lokale bevolking op weekenduitstap komt.
In Lovina genoten Johny en ik van een massage terwijl onze ouders genoten van een prachtige zonsondergang met Bintang.
’s Morgens gingen we op zoek naar dolfijnen. Het aantal bootjes op het water was ontelbaar en de dolfijnen denken er dan ook niet aan om al te veel tevoorschijn te komen, maar we hebben er toch gezien.
De laatste halte in Bali is Pemuteran. Van hieruit zouden we kunnen gaan snorkelen en gaan wandelen in het nationaal park, maar spijtig genoeg hebben de weergoden zich tegen ons gekeerd. Het wordt dus een rustdag met kleine bezoekjes aan een opvangcentrum voor schildpadden en de parelkwekerij en een wandeling op het strand in de regen.
Onze reis naar en op Java doen we met een eigen busje met chauffeur, een echte luxe dus. We steken over naar Java met de ferry en rijden dan naar onze eerste overnachting. Het hotel bezit ook een plantage dus krijgen we er een zeer leerrijke tour en zien we waar koffie, peper, passievruchten, palmsuiker, kaneel, slangenvruchten en rubber vandaan komen.
De volgende dag staat er een lange rit op het programma richting Bromo vulkaan en deze wordt alleen maar enkele uren langer wanneer er een ongeval de weg versperd en we enkele uren moeten omrijden via Ijen vulkaan. Het geeft ons wel de kans om de zwaveldragers aan het werk te zien en een kleine waterval te bezoeken die groen/geel ziet van de zwavel.

Na een korte nacht staan we om 4 uur klaar om te vertrekken om de zonsopgang bij de Bromo vulkaan (2392m) te zien. Op dit uur en op deze hoogte is het best koud en dus hebben we vele laagjes aangetrokken. Er staat een massa volk voor de zonsopgang, maar na een paar uur in de kou weet je waarom. Het uitzicht is er prachtig.
Na ons ontbijt gaan we achterin de jeep staan voor een avontuurlijke tocht langs de Bromo vulkaan, door Savanavlakte, via dorpjes Jemplan en Ngadas met hun lappendekken van plantages. Om onze benen even te strekken stopte de jeep bij de waterval Coban Pelangi.
Met ons busje gaan we nog langs de vogel- en vismarkt in Malang waar we leren dat kuikentjes en slakken geverfd worden omdat de kinderen dat nu eenmaal leuker vinden. Als er zo’n vismarkt in België was dan hadden wij thuis zeker een groot aquarium staan.
Van Malang rijden we naar Sukuh om er tempels te bezoeken en te wandelen tussen de velden en door een typisch dorpje waar ook overheerlijke bananencake wordt gemaakt.
Daarna is het tijd voor een bezoek aan Prambanan. Naast de prachtige gerestaureerde hindoeïstische tempel is er ook een boeddhistische tempel op het domein.
Zo arriveren we bij onze laatste bestemming van Indonesië en ook de laatste bestemming die we delen met onze ouders op deze reis, namelijk Yogyakarta.
's Morgens bezoeken we Borobudur, een boeddhistische tempel van midden 9de eeuw waarvan het centrale gedeelte het Nirvana uitbeeldt. De stoepa's en het uitzicht op de omgeving leveren bovendien een geweldig decor voor foto’s.
Na de middag bezoeken we een batik atelier waar we zowel de stempel als schilder techniek zien.
Tot slot bezoeken we samen het waterpaleis Tamansari. Enkele verwaarloosde en vuile restanten getuigen van wat ooit zonder twijfel een prachtig waterpaleis was met een verborgen moskee.
Wij zijn heel blij dat onze ouders dit avontuur met ons wouden beleven, maar gaan toch nog even verder reizen met ons twee. Meer hierover in de volgende blog.